Kreatívipar: hogyan tegyük Magyarországot divatossá Jakab Zsófia, Inforádió, Aréna
Jakab Zsófia, a Magyar Divat és Design Ügynökség vezérigazgatója és a kreatívipari fejlesztésért felelős miniszteri biztos, az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt a kreatívipar jelentőségéről és jövőbeli lehetőségeiről. A kreatívipar a magyar gazdaság egyik húzóágazata lehet, amely a jövő gazdaságának egyik mozgatórugója. Jakab Zsófiát februárban nevezték ki a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztossá, és az elvárás vele szemben, hogy tárja fel az iparág fejlesztésének lehetőségeit, tegyen javaslatokat a növekedési potenciál kiaknázására, az ellátási láncok hatékony fejlesztésére, valamint a nemzetközi jó gyakorlatok alkalmazására. A miniszteri biztos felel többek közt a kreatívipari ágazati és vállalkozásfejlesztési programok megtervezésének és végrehajtásának koordinációjáért, a nemzetközi kreatívipari márkák magyarországi piacra lépésének ösztönzéséért és a hazai kreatívipari vállalkozások külpiacra lépését támogató politikák összehangolásáért. Jakab Zsófia, aki 2018-tól a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója, 2022-től pedig a Magyar Turisztikai Ügynökség ügyvezetője is, elmondta, hogy a magyar divat és dizájn életében eddig végzett munkájuk a kreatívipar egy jó nagy szeletét lefedte, de a kreatívipar ennél sokkal tágabb fogalom. Különböző iskolák vannak a kreatívipar definíciójára, mert valójában ide tartozhatnak azok is, amelyek alapvetően nem feltétlenül közvetlenül kreatívipari területek, például az autógyártásban a forma- vagy a kárpittervezés. Az elmúlt több mint öt évben egy területtel már aktívan foglalkoztak, és látták, hogy milyen lehetőségeket rejt az iparág fejlesztése, és hogyan lehetne ezt tágítani, és különböző más területeknél is segítséget nyújtani. Ez a kinevezés hihetetlen nagy lehetőség az egész iparágnak, sokkal magasabb szintre helyeződött, és sokkal több lehetőséget is tudnak biztosítani a jövőben. A kreatívipar támogatása más európai országokban, de már a környékünkön is régen bevett szokás. Ausztriában már 2011 óta a kreatívipar kiemelt terület, amivel politikai, gazdasági szinten foglalkoznak, az Egyesült Királyságban csak a tavalyi évben 50 millió fontos támogatói csomagot biztosítottak a szektor szereplőinek, de Németországban is erre külön specializált inkubációs hub van, ami kifejezetten a kreatívipart ösztönzi.