A tehetség nem ér semmit üzleti gondolkodás nélkül
Hiába végez rengeteg tehetséges tervező az egyetemeken, saját márkájuk elindításához, piaci stabilizációjához, esetleg a nemzetközi piacra lépéshez ez még korántsem elegendő. Az üzleti gondolkodás, a vállalkozói készségek fejlesztése, a marketing és a kommunikáció terén nyújt segítséget a Magyar Divat & Design Ügynökség design START és design SPEED nevű kétlépcsős mentorprogramja, amiről Bata-Jakab Zsófia vezérigazgatóval beszélgettünk. A Hannabi az MDDÜ idei design SPEED programjának egyik mentoráltja. Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója elmondta, hogy az Ügynökség négy alappillérére épülnek a programok: oktatásfejlesztés, gyártásfejlesztés, hazai stabilizáció elérése és nemzetközi piacra lépés. Hiába vannak nagyon jó divat- és formatervezőink, a gazdasági, üzleti gondolkodás teljes mértékben hiányzik az életükből. Mikor elkezdték kidolgozni a divat- és designipari stratégiájukat, rengeteg mélyinterjút készítettek szakmai szereplőkkel, amikből egyértelműen kiderült, hogy ilyen jellegű tudást – jó esetben – mindenki a saját bőrén tanulva szed fel, mert a művészeti, alkalmazott művészeti oktatás nem ilyen témákra helyezi a hangsúlyt. Ezért döntöttek úgy, hogy mentorprogramot indítanak és olyan képzési tematikát építettek fel, amelyre egy márkának a márkaépítés, az üzleti tervezés és a stratégiaalkotás terén szüksége lehet. A mentorprogramban elismert szakértők tartanak előadásokat és személyes tanácsadást is a formatervezőknek és ezzel párhuzamosan workshopok is zajlanak, majd egy szakmai gyakorlat következik, illetve – a Covid-helyzettől függően – külföldi tanulmányutak, gyárlátogatások is szerepelnek a programban. Alapvető problémának látják itthon, hogy a fiatalok, amint kikerülnek egy felsőoktatási intézményből, azonnal azt mondják, hogy oké, akkor megcsinálom a saját márkámat, majd 1-2 éven belül rájönnek, hogy ez sajnos nem ilyen egyszerű.